Search
  • katrien

Honger is zo dichtbij als de klasgenoten van onze kinderen

Honger is de beste saus. Maar wat als het gerecht ontbreekt om de saus bij te serveren? Elke dag opnieuw kan 1 op 4 leerlingen zich geen degelijke maaltijd veroorloven. Anno 2021, een ontnuchterende realiteit in Vlaanderen. Ook in de klas van jouw kinderen.


Met het initiatief Brood(doos)nodig willen Let Us en Enchanté vzw, samen met hun netwerk van hartelijke scholen, deze acute nood niet meer onder stoelen of banken steken, maar vastpakken en bespreekbaar maken. Katrien Verbeke, sociaal onderneemster en oprichtster van Let Us: ‘Armoede is voor velen onder ons vaak ver-van-ons-bed. Terwijl het vlakbij is, in de klas van onze kinderen. Met ons initiatief willen we de sterke netwerken van scholen gebruiken om komaf te maken met honger in de klas. Zodat ook de meest kwetsbare kinderen toegang hebben tot een gezonde maaltijd. Broodnodig om te kunnen leren en spelen met hun klasgenootjes.’ Schoolnetwerken trakteren klasgenoten ‘Kinderen die zich geen volwaardige lunch kunnen veroorloven, dat gaat iedereen aan. Samen willen we solidariteit binnen de scholengemeenschap en ver daarbuiten aanwakkeren. Velen dragen met plezier bij, als je ze een eerlijk en concreet verhaal brengt. Jouw getrakteerde brooddoos gaat rechtstreeks naar de leerlingen die het kunnen gebruiken. Zo simpel, maar o zo belangrijk.”, aldus Marie Haspeslagh, mede-oprichtster van Enchanté. Brood(doos)nodig maakt ouders, leerkrachten, familie en buren, lokale organisaties en bedrijven warm om met een klein gebaar een groot verschil te maken. Door een klein extraatje te schenken via de schoolrekening of www.brooddoosnodig.be trakteren ze een soep, koude of warme maaltijd. De school zet hun bijdragen integraal om in solidaire maaltijden voor de meest kwetsbare leerlingen. Zodat geen enkele leerling met honger op school hoeft te zitten en er weer een leerdrempel minder is. Een pilootfase voor 4.000 leerlingen Negen Gentse scholen van de Scholengroep Katholiek Onderwijs Gent (SKOG) gaan als eerste van start. Samen vertegenwoordigen ze zo’n 4.000 leerlingen. In januari 2022 hoopt het project uit te breiden naar andere Vlaamse scholen. Bruno Vanobbergen, voorzitter van de scholengroep en voormalige kinderrechtencommissaris: “Vanuit onze missie en visie staan we voor toegankelijke leeromgevingen en willen we een krachtige hefboom betekenen voor maatschappelijke gelijkheid. Via dit project ondersteunen we onze scholen om alle leerlingen toegang te geven tot gezonde voeding en zo ook een positieve impact te hebben op de kwaliteit van het leren”. Vandaag worden alvast alle leerlingen van basisschool Crombeen getrakteerd op een gezond dessert dat door leerlingen uit CDO De Rotonde werd bereid. Horeca en sterrenchefs nodigen klanten uit om te trakteren Ook Gentse horeca zetten hun schouders onder dit project. Gedurende een paar maanden zal op het BTW-kassaticket van de deelnemende horecazaken een QR-code te scannen zijn om de schoolkinderen om de hoek te trakteren op een gezonde maaltijd. Onder andere Bavet, Alice en ook sterrenzaak Publiek zetten zich in voor Brood(doos)nodig. Olly Ceulenaere, chef van Publiek: “Ik sta 100% achter dit project want goed en gezond leren eten begint op jonge leeftijd. Van kleins af aan verdienen onze kinderen het om smaken te ontdekken en gezond de dag door te komen. Hoe kwalitatiever het voedsel nu, hoe gezonder het lichaam later.” Het Gentse SaaS- bedrijf Deliverect dat het online beheer van maaltijdbezorging vereenvoudigt, engageert zich om één warme maaltijd te schenken per nieuwe zaak dat het optekent in oktober. Het groeibedrijf mikt in totaal op meer dan 3.000 nieuwe horecazaken. “Ik ben zelf naar school gegaan in een van de betrokken scholen, dus ik voelde mij meteen verbonden met het project”, aldus Zhong Xu, CEO van Deliverect. “Eten op tafel brengen, dat is onze missie. We zijn dan ook erg fier dat we mogen deelnemen aan het pilootproject en we hopen dat nog veel andere ondernemers zullen volgen”, besluit Zhong. Bewustwording en solidariteit Voor de uitwerking van een impactvolle campagne werkte Enchanté en Let Us samen met Soul Food Revolution, een communicatiebureau dat zich volledig richt op initiatieven rond gezonde voeding. Om het probleem van lege brooddozen erg tastbaar en herkenbaar te maken, ontwikkelden ze de campagne ‘

’.

19 views0 comments

Recent Posts

See All